Kapcsolat: striker@striker.hu

Legújabb tartalmak

Jelenlegi hely

Hibaüzenet

Notice: Undefined offset: 1 counter_get_browser() függvényben (/web/striker/domains/www.striker.hu/html/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc 70 sor).

A FENNTARTÓ JOGA ÉS KÖTELESSÉGE

Nagyon kulimászosra magyarázódik a Színház és Filmművészeti Egyetem és a fenntartóvá avanzsált alapítvány és annak kuratótiuma viszonyrendszere.

Az utóbbiak azt gondolják, hogy fenntartóként egy "magánegyetem"-mel azt tehetnek, amit akarnak. Hát nem. A lehető legköznapibb párhuzammal világítanék rá, miért nem.

 

A példa egy egyszerű gépjármű. Ha kap valaki ajándékba az apukájától egy remek kis limuzint, azzal villogni akar, hogy csodájára járjanak. Az övé, nem? Azt csinálhat vele, amit akar, nem? Igen, ha a garázsában vagy az udvarán akarja tartani, akkor igen. De ha be akar menni vele a forgalomba, akkor nem. Bármennyire is övé a kocsi.

 

Egy autó ugyanis nem vehet részt a forgalomban érvényes műszaki vizsga nélkül. Ezt a felsőoktatás esetében akkreditációnak hívják. Az autó műszaki vizsgáját és érvényes forgalmiját NEM A TULAJDONOS ÁLLÍTJA KI. Pedig az övé a kocsi. És ráadásul az érvényes műszaki vizsga után nem szedhet ki tetszés szerint főalkatrészeket a saját kocsijából, és nem tehet bele helyettük tök mást. Igen, sok minden ilyesmit csinálhat, de ha a forgalomban akarja tartani a kocsit, előbb újra kell vizsgáztatnia. Újra akkreditáltatnia, ha úgy tetszik. De, továbblépve, a műszaki vizsga, azaz a gépjármű forgalmi alkalmasságára vonatkozó előírásokat sem írhatja át. Mondjuk hogy mostantól  nem kell bele két, a kocsit kontrolláló, független fékrendszer. Ugyanis kell a garancia, hogy az ő gépkocsija műszakilag nem veszélyes a többiekre a forgalomban.

 

Az egyetemeknél ilyen a szenátus, meg a HÖK. Az első a tudományos-művészeti, a második pedig a hallgató biztonság garanciáját hivatott kontrollálni. 

 

Ilyen egyszerű ez. Ha egy egyetem részt kíván venni az ország és világ tudományos-művészeti "forgalmában", akkor a fenntartójának az a felelőssége, hogy ennek fenntartja törvényes "műszaki vizsgáját", azaz a törvényes akkreditációjának megfelelő működést.

 

Persze tehet úgyis, hogy azzal dicsekszik, hogy ő sokkal jobb kocsit fog kihozni ebből a most kapott ajándékból, de azért ez egy 155 éves márka esetében ritkán fordul elő.

 

Elon Musk se a NASA-t nyúlta le, azt bizonygatva, hogy az Apollo- meg Challenger balesetek megmutatták, hogy az milyen szar cég, hanem előállt a saját termékeivel. Ja, hogy az egy neo-liberális nemzetietlen ország, ahol dől a hazafiatlan pénz? Hát tetszettek volna idehaza a NER százmilliárdosainak támogatásával magánegyetemet alapítani. Igaz, akkreditáltatni, azaz műszaki vizsgáztatni azt is kell. Mint ahogy egy Teslát is. Bár nem lennék meglepve, ha a hazai kurátorok egy Teslát is nekiállnának megbuherálni, ha már kapnának egyet ajándékba. Mert megy-megy, de a vak is látja, hogy túl sok benne a liberális ideológia.

 

Főleg, hogy nem más, mint ahogy neve is mondjam egy "automobil" - azaz önjáró képességgel bíró cucc.. Épp, mint egy autonóm egyetem. Pedig mind a kettő akár magántulajdonú is lehet, de az autonómia maga az alaptermészetük.

 

Persze tagadhatatlan az óriási különbség. Az autó a tulajdonosát teszi mobillá és juttatja el bárhová, egy egyetem viszont fiatal hallgató százait-ezreit teszi képessé erre. Hacsak nem ül bele új tulajdonosa, kiszorítva mindenki mást, mintha egy apukájától kapott limuzin lenne.