Jelenlegi hely
SzFE - MODELLVÁLTÁS VAGY INKÁBB TÖRVÉNYSÉRTÉS?
"Modellváltás"-ról beszélnek a Színház és Filmművészeti Egyetem most folyó átalakításakor.. Azonban a végrehajtás ténylegesen sérti a hatályban lévő 2011. évi CCIV. törvényt a nemzeti felsőoktatásról.
A néhány hete létrehozott kuratórium lépései törvényellenesek. A felsőoktatási törvény rendelkezik a szenátusok hatásköréről, és mivel az SzFE még egyetem, e törvény nem írható felül esetükben sem, tehát a szenátusuk hatáskörei nem vonhatók el, pedig ezt most, törvényellenesen, megtették, különösen az (1)-(4) pontok tekintetében.
Törvénysértőkkel pedig nem leülni kell, hanem jogorvoslatot keresni a törvénysértés ellen. Így határozza meg a törvény a Szenátus funkcióit . Ki-ki meggyőződhet róla, hogy ezek a kuratórium döntéseivel sérültek-e. Nagyon úgy tűnik, hogy igen. Jó lenne, ha jogászok-ügyvédek is átnéznék a konfliktust törvényességi szempontból.
Íme a törvény szövege a szenátusok jogállásáról. A lenti jogokat senki sem veheti el tőlük, "modellváltás" esetében sem - hacsak nem előbb megszüntetik az SzFE-t, ám akkor nem adhatnak diplomát. Ennyi.
6. A felsőoktatási intézmény felépítése
12. § (1) A felsőoktatási intézmény vezető testülete a szenátus. A szenátus elnöke a rektor.
(2) A szenátust illetik meg a felsőoktatási intézmény Alaptörvényben rögzített jogosultságai.
(3) A szenátus
a) határozza meg a felsőoktatási intézmény képzési és kutatási feladatait, és ellenőrzi azok végrehajtását;
b) állapítja meg saját működésének rendjét;
c) fogadja el - középtávra, legalább négyéves időszakra, évenkénti bontásban meghatározva a végrehajtás feladatait - az intézményfejlesztési tervet, illetve annak részeként a kutatási-fejlesztési innovációs stratégiát;
d) * javaslatot tesz a rektori pályázati felhívás tartalmára, elbírálja a rektori pályázatokat és megválasztja a rektorjelöltet, továbbá értékeli a rektor vezetői tevékenységét;
e) fogadja el az intézmény
ea) képzési programját,
eb) szervezeti és működési szabályzatát, doktori szabályzatát,
ec) *
ed) a fenntartó által meghatározott keretek között költségvetését,
ee) a számviteli rendelkezések alapján elkészített éves beszámolóját;
f) határozza meg az intézményben
fa) a hallgatói tanácsadás rendszerét,
fb) az oktatói munka hallgatói véleményezési rendszerét;
g) a fenntartó egyetértésével dönt
ga) *
gb) az intézmény vagyongazdálkodási tervéről,
gc) * gazdálkodó szervezet alapításáról, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséről;
h) a szenátus dönt továbbá
ha) *
hb) a tudományos tanács létrehozásáról, tagjainak és elnökének megválasztásáról,
hc) az oktatói, kutatói és vezetői pályázatok rangsorolásáról, címek, kitüntetések adományozásáról,
hd) a doktori iskola létesítéséről, megszüntetéséről és a doktori képzés indításáról,
he) * nemzeti felsőoktatási ösztöndíj adományozásának kezdeményezéséről,
hf) képzés indításának, illetve megszüntetésének kezdeményezéséről.
(4) Az intézményfejlesztési tervben kell meghatározni a fejlesztéssel, a fenntartó által a felsőoktatási intézmény rendelkezésére bocsátott vagyon hasznosításával, megóvásával, elidegenítésével kapcsolatos elképzeléseket, a várható bevételeket és kiadásokat.
(5) * Ha a szenátus által létrehozott bizottság, illetve tanács hallgatókat érintő ügyekben is eljár, biztosítani kell, hogy a bizottság munkájában részt vehessenek a hallgatók képviselői is a kreditátviteli bizottság kivételével. A szenátus a hallgatók tanulmányi, vizsga- és szociális ügyeinek intézésére állandó bizottságot hoz létre. A hallgatókat érintő ügyekben eljáró bizottságban biztosítani kell a hallgatók részvételét, azzal a megkötéssel, hogy a tanulmányi, vizsga és szociális ügyek intézésére létrehozott állandó bizottságban a hallgatók, valamint a felsőoktatási intézmény által delegált tagok száma nem lehet kevesebb, mint a bizottság tagjainak huszonöt-huszonöt százaléka.