Kapcsolat: striker@striker.hu

Legújabb tartalmak

Jelenlegi hely

Hibaüzenet

Notice: Undefined offset: 1 counter_get_browser() függvényben (/web/striker/domains/www.striker.hu/html/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc 70 sor).

SzFE - MODELLVÁLTÁS VAGY INKÁBB TÖRVÉNYSÉRTÉS?

"Modellváltás"-ról beszélnek a Színház és Filmművészeti Egyetem most folyó átalakításakor.. Azonban a végrehajtás ténylegesen sérti a hatályban lévő 2011. évi CCIV. törvényt a nemzeti felsőoktatásról.

A néhány hete létrehozott kuratórium lépései törvényellenesek. A felsőoktatási törvény rendelkezik a szenátusok hatásköréről, és mivel az SzFE még egyetem, e törvény nem írható felül esetükben sem, tehát a szenátusuk hatáskörei nem vonhatók el, pedig ezt most, törvényellenesen, megtették, különösen az (1)-(4) pontok tekintetében.

Törvénysértőkkel pedig nem leülni kell, hanem jogorvoslatot keresni a törvénysértés ellen.  Így határozza meg a törvény a Szenátus funkcióit . Ki-ki meggyőződhet róla, hogy ezek a kuratórium döntéseivel sérültek-e. Nagyon úgy tűnik, hogy igen. Jó lenne, ha jogászok-ügyvédek is átnéznék a konfliktust törvényességi szempontból.
 
Íme a törvény szövege a szenátusok jogállásáról. A lenti jogokat senki sem veheti el tőlük, "modellváltás" esetében sem - hacsak nem előbb megszüntetik az SzFE-t, ám akkor nem adhatnak diplomát. Ennyi.

6. A felsőoktatási intézmény felépítése

12. § (1) A felsőoktatási intézmény vezető testülete a szenátus. A szenátus elnöke a rektor.

(2) A szenátust illetik meg a felsőoktatási intézmény Alaptörvényben rögzített jogosultságai.

(3) A szenátus

a) határozza meg a felsőoktatási intézmény képzési és kutatási feladatait, és ellenőrzi azok végrehajtását;

b) állapítja meg saját működésének rendjét;

c) fogadja el - középtávra, legalább négyéves időszakra, évenkénti bontásban meghatározva a végrehajtás feladatait - az intézményfejlesztési tervet, illetve annak részeként a kutatási-fejlesztési innovációs stratégiát;

d) * javaslatot tesz a rektori pályázati felhívás tartalmára, elbírálja a rektori pályázatokat és megválasztja a rektorjelöltet, továbbá értékeli a rektor vezetői tevékenységét;

e) fogadja el az intézmény

ea) képzési programját,

eb) szervezeti és működési szabályzatát, doktori szabályzatát,

ec) *

ed) a fenntartó által meghatározott keretek között költségvetését,

ee) a számviteli rendelkezések alapján elkészített éves beszámolóját;

f) határozza meg az intézményben

fa) a hallgatói tanácsadás rendszerét,

fb) az oktatói munka hallgatói véleményezési rendszerét;

g) a fenntartó egyetértésével dönt

ga) *

gb) az intézmény vagyongazdálkodási tervéről,

gc) * gazdálkodó szervezet alapításáról, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséről;

h) a szenátus dönt továbbá

ha) *

hb) a tudományos tanács létrehozásáról, tagjainak és elnökének megválasztásáról,

hc) az oktatói, kutatói és vezetői pályázatok rangsorolásáról, címek, kitüntetések adományozásáról,

hd) a doktori iskola létesítéséről, megszüntetéséről és a doktori képzés indításáról,

he) * nemzeti felsőoktatási ösztöndíj adományozásának kezdeményezéséről,

hf) képzés indításának, illetve megszüntetésének kezdeményezéséről.

(4) Az intézményfejlesztési tervben kell meghatározni a fejlesztéssel, a fenntartó által a felsőoktatási intézmény rendelkezésére bocsátott vagyon hasznosításával, megóvásával, elidegenítésével kapcsolatos elképzeléseket, a várható bevételeket és kiadásokat.

(5) * Ha a szenátus által létrehozott bizottság, illetve tanács hallgatókat érintő ügyekben is eljár, biztosítani kell, hogy a bizottság munkájában részt vehessenek a hallgatók képviselői is a kreditátviteli bizottság kivételével. A szenátus a hallgatók tanulmányi, vizsga- és szociális ügyeinek intézésére állandó bizottságot hoz létre. A hallgatókat érintő ügyekben eljáró bizottságban biztosítani kell a hallgatók részvételét, azzal a megkötéssel, hogy a tanulmányi, vizsga és szociális ügyek intézésére létrehozott állandó bizottságban a hallgatók, valamint a felsőoktatási intézmény által delegált tagok száma nem lehet kevesebb, mint a bizottság tagjainak huszonöt-huszonöt százaléka.